مطالعه زیورآلات زنان در دوره قاجار

پایان نامه
چکیده

زیورآلات به عنوان وسیله ی آرایشی و تزئینی در دوره های مختلف مورد استفاده قرار می گرفت. یکی از این دوره ها، دوره قاجار بوده است. در این تحقیق به مطالعه زیورآلات زنان در دوره قاجار پرداخته شده است. دوره قاجار با داشتن جواهراتی زیبا و چشمگیر که برخی نمونه های عینی آن نیز موجود می باشد گزینه خوبی جهت تحقیق بوده است. در این بررسی ابتدا جایگاه جواهرات سلطنتی در دوره قاجار مطرح شده، پس از آن موقعیت زنان در این دوره مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت اطلاعات و تصاویر پراکنده مربوط به زیورآلات زنان قاجار در یک مجموعه گردآوری شده است. طبقه بندی داده های این تحقیق بر اساس تجریه و تحلیل بیش از 300 تصویر بوده-است. ضمن طبقه بندی نمونه ها، بررسی زیورآلات زنان از نظر مواد تشکیل دهنده، نوع ساخت، نقش و فرم آن ها از اهداف این رساله می باشد. اطلاعات به شیوه کتابخانه ای، اسنادی و انجام مصاحبه گردآوری شده است. استفاده از مروارید به عنوان آرایه ای پایه در تمام اقلام زیورها، استفاده از سنگ ها با تنوع رنگی زیاد در ساخت زیور، استفاده از رنگ های قرمز، سبز، سفید و گاهی آبی در میناکاری زیورها، بهره گیری از نقوش گل و مرغ و تکچهره ی زن در میناکاری روی جواهرات و جفت استفاده کردن زیورها در اعضای جفت بدن، برخی از یافته های منتج از این رساله بوده است.

منابع مشابه

بررسی زیورآلات وابسته به پوشاک مردان در عهد قاجار

پیشینه یِ استفاده از زیورآلات وابسته به پوشاک در ایران به قبل از اسلام بر می گردد. اما با ظهور اسلام، نوع و جنسِ زیورآلات، به ویژه برای مردان، تغییر یافت. شدتِ این تغییر در هر دوره، بسته به شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و معیشتی، نوسان داشته است. از میانِ دوره هایِ مختلف، هنر در دوره‌یِ قاجار عمدتاً در خدمت درباریان بود و آنان برای نمایاندنِ جایگاهِ خود، لباس هایی مزین به زیورآلات به تن می کردند. درواقع،...

متن کامل

بررسی زیورآلات وابسته به پوشاک مردان در عهد قاجار

پیشینه یِ استفاده از زیورآلات وابسته به پوشاک در ایران به قبل از اسلام بر می گردد. اما با ظهور اسلام، نوع و جنسِ زیورآلات، به ویژه برای مردان، تغییر یافت. شدتِ این تغییر در هر دوره، بسته به شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و معیشتی، نوسان داشته است. از میانِ دوره هایِ مختلف، هنر در دوره‌یِ قاجار عمدتاً در خدمت درباریان بود و آنان برای نمایاندنِ جایگاهِ خود، لباس هایی مزین به زیورآلات به تن ...

متن کامل

بازیابی لایه های هویتی در هنر دوره قاجار (مطالعه موردی روی کاشی های دوره قاجار)

مساله هویت در هنر ، به عوامل گوناگونی چون اعتقادات و اندیشه های مذهبی ، جهان بینی ، روابط اجتماعی و سیاسی ، پیشینه و قدمت تاریخی و مواردی از این دست بستگی دارد . همچنین هویت موجود در اثر هنری ، هویتی تک بُعدی نیست بلکه دارای وجوه و لایه های مختلفی است که هر وجه از آن به عوامل متفاوتی باز می گردد . لذا   هر اثر هنری می تواند دارای تعداد لایه های هویتی باشد که یک یا چند لایه در سطوحی پنهان از مخاط...

متن کامل

سیاست کردن در دوره قاجار (1210-1264ﻫ) مطالعه موردی: کورکردن

کورکردن به عنوان شیوه‌ای از مجازات با سابقه‌ای کهن، تا اواسط دوره قاجار در نظام کیفری ایران رواج داشت. نوشته زیر بر آن است که پس از ارائه گزارشی درباره مجازات کورکردن در دوره قاجار، اسباب مؤثر در حذف این مجازات از نظام کیفری ایران را بررسد. روش گردآوری داده‌ها روش کتابخانه‌ای و اسنادی و روش پژوهش بر اساس تبیین کارکردی است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که کورکردن مجازاتی بود که تا اوایل ح...

متن کامل

تجارتخانه‌های زرتشتیان در دوره قاجار

با ورود اسلام به ایران و به موازات گسترش آن، زرتشتیان با محرومیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مواجه گردیدند. در نتیجه، تعدادی از آنان به دین اسلام گرویدند و تنها گروه اندکی به آئین خویش باقی ماندند و در سرزمین آبا و اجدادی خود اقامت گزیدند. با وجود کاهش تعداد زرتشتیان در ایران تا دوران قاجاریه، در اواخر این دوره آنان نقشی مهم را در امور اقتصادی کشور برعهده داشتند. بنیان تجارتخانه‌های مهمی چون جم...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023